Kermis en deunen

1996:  mijn 2e kermis
Vanaf het eerste moment dat ik in 1995 voet zette op Egmondse bodem werd ik ermee besmet.
Het begon ermee dat tijdens Egmond op z'n Kop de vonk overvloog tussen mijn Lief en mij, en de kermis daarop (2 maanden later) hadden we dikke verkering.
En sindsdien ben ik dol op kermis vieren en als we niet op vakantie zijn, is ook Egmond op z'n Kop een heel leuk feestje.

Het is mij wel duidelijk, na bijna 25 jaar, dat buitenstaanders hier echt geen bal van snappen en dat het ook moeilijk uit te leggen is.
Want hoe vertel je iemand dat het leuk is om 3 dagen lang beschonken te zijn? Te hossen, te zingen, te dansen en te sjansen. Dat je om twee uur 's nachts nog in de rij gaat staan bij een viskraam of de snackbar met je lamme hoofd? Dat je op maandagochtend, jezelf brak voelend van de voorgaande avond en nacht, een ontbijtje naar binnen perst, om vervolgens te gaan deunen?
"Deunen??!" is dan de reactie "Nooit van gehoord,... wat is dat??"
Tegen de tijd dat je hebt uitgelegd dat je met deunen vanaf een uur of 10 in de ochtend (tegenwoordig dan, want vroeger was het vanaf zeven uur 's ochtends) in het café staat, bier drinkt, en rond half twaalf snakt naar een patatje of broodje kroket, om vervolgens weer hard terug te gaan naar het café om het volgende blad bier te bestellen en daarmee door te gaan totdat je er bijna bij neervalt, heeft degene die vroeg wat deunen nou eigenlijk is, ogen als schoteltjes van ongeloof, want dan moet je toch echt wel knetter mesjogge zijn. "Dit kan niet leuk zijn" zie je ze dan denken.

En ja, als ik het zo allemaal opschrijf kan ik ook niet anders denken als: het is natuurlijk ook wel van de zotten om je zo te laten gaan, 3 dagen lang. Maar echt, het is zó leuk!!

Kermis verbroederd, schept banden, houdt de gemeenschap samen en laat vooral aan buitenstaanders zien dat wij allemaal bij elkaar horen en trots zijn op ons dorp.
In Noord-Holland, en dan voornamelijk West-Friesland, is er van Pasen tot begin oktober, élk weekend ergens kermis. Egmond-Binnen heeft één van de laatste kermissen en deze wordt steevast het eerste weekend van oktober gevierd. En iedereen viert mee, want economisch gezien ligt het dorp even een paar dagen plat en zelfs de supermarkt past de openingstijden aan.
Wie in loondienst is, neemt of krijgt vrij. En wie buiten de regio werkt of naar school gaat, meldt zich ziek, en vaak de dag erna ook,....

Toen men in de middeleeuwen feest vierde in de dorpen werd dat gedaan ter ere van de plaatselijke beschermheilige (in Egmond-Binnen was dat de heilige Adelbertus) Vaak kwamen daar dan ook kunstenmakers en kooplui op af, en zo ontstond de kermis.
Later werd kermis hét weekend vertier in de late lente en de zomer, want elk weekend kon je wel in een ander naburig dorp te kermis gaan, en was het dé gelegenheid om een partner te ontmoeten.
Toen het nog gebruikelijk was dat je elk jaar een kind baarde, was de kermis dan ook dé plek om de nieuw geborene te showen.
Maar ook het familie aspect komt aan bod: families gaan eerst met de kinderen naar het kermisterrein met de zweefmolen, de schiettent en botsauto's en natuurlijk om suikerspinnen en oliebollen te halen. Daarna wordt er op zondagmiddag een kermisborreltje met hapjes en soep gedaan, om daarna met z'n allen naar het café te gaan. En op maandagochtend wordt er veelal gezamenlijk ontbeten, mét vaak al een biertje, wijntje of wat sterkers aan de ontbijttafel.
Het deunen was oorspronkelijk "het laatste deuntje" en ging gepaard met het leeghalen van de laatste biervaten, daags na de kermis. Maar dit is uitgegroeid tot een extra dag drinken in het café, van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat. Op deze laatste dag zijn alle kermisattracties overigens alweer afgebroken, want officieel is deunen dus geen kermis.

Vorig jaar zijn wij de kermis en het deunen ontvlucht, en gingen wij een weekendje naar zonnig Lissabon. Onder het mom van: als we er niet zijn, kunnen we ook niet heen en missen we niks. Want als je middenin het dorp woont, nota bene naast het café, dan is thuisblijven en niet "te kermis gaan", geen optie.
Als ik thuis ben, de muziek hoor, het bier ruik en alle mensen op straat zie staan en het geroezemoes in het hele dorp te horen is, dan wil ik gewoon heen. Klaar.

Maar dit jaar is alles anders.
Dit jaar heb ik me voorgenomen écht niet heen te gaan.
Met een operatie in het verschiet, lijkt het me niet verstandig om dit weekend lallend en zwierend door te brengen.
Ik ben namelijk ook heel slecht in "goede afspraken maken met mezelf".
Zo van: "3 biertjes en dan ga ik weer naar huis", of: "ik ga geen alcohol drinken".
Meestal loopt dat zo af, dat ik na 3 glazen water overga op het bier en uiteindelijk het licht uitdoe.
Of nog erger: dat het alweer licht wordt als wij naar bed gaan,...
Dit is overigens niet alleen met de kermis zo, ik hou gewoon van feestjes :)
Dus,... Hoe leuk het ook is en van te voren ook lijkt, de kater komt later en dát kan ik er nu even niet bij hebben.
Volgend jaar is er vast weer kermis!! 🍻

Volgende blog: Langer wachten

Reacties

Paula zei…
Zo is dat, volgend jaar weer kermis en voor ons dan ook in Ursem. Ben benieuwd, we gaan in ieder geval niet "deunen"! ;)
Wat een leuke foto van jullie!
Jet zei…
Snelle blog weer! Top geschreven!!

Populaire blogs

Ze zijn er weer!!!

Frelons / Hoornaars

Topverkoper