Frelons / Hoornaars

Afgelopen zomer werden we verrast door heel grote wespen (dachten we) in huis. Het aparte was dat ze alleen 's avonds op kunstlicht afkwamen. Als er dan een raam openstond kwamen ze naar binnen en bleven ze rond de lampen zoemen. Ik had al een paar keer een dood exemplaar gevonden en deze bestudeerd. Ze zagen er namelijk best apart uit. Groot en ze hun bovenlijf had een aparte bruinrode kleur.
Als ik de was aan het ophangen was zag ik ze ook vliegen, ze zoemden hard en het was een laag, diep brommend geluid. Ze zaten in het oude nest van de gewone wespen, die we twee jaar daarvoor hadden gehad in de buitenmuur. Die waren toen echter zo ver doorgedrongen in de oude muur dat ze in m'n kantoor, onder de plafondplint door, er weer uitkwamen. Ik hoopte dat deze grote jongens zo ver niet zouden komen. Op een dag vond ik weer zo'n grote rakker en heb ik 'm in een jampot gestopt. Ik ben er mee naar de pharmacie gegaan en daar vertelden ze me dat het een frelon oftewel hoornaar was. Weliswaar een kleine, maar goed, even gevaarlijk. Na wat googlen was ik wijzer. De frelon is een wespachtige en een vleesetend insect. Dat verklaart ook waarom ze op kunstlicht afkomen, want het zijn jagers en overleven door andere insecten op te eten. De verhalen zijn soms tegenstrijdig. De één beweert dat de steek van een frelon dodelijk kan zijn, de ander beweert dat deze net zo on- of gevaarlijk is als de steek van een gewone wesp of bij. Het hangt af van de gevoeligheid of allergie die de persoon heeft die gestoken wordt. Eén ding is zeker, het zijn insecten om bang van te worden. Je zorgt wel dat je uit hun buurt blijft!!! Binnen een straal van 5 meter rond hun nest kunnen ze agressief zijn, daarbuiten hoef je ze in principe niet te vrezen.
Maar, ik vond het toch geen top idee, om ze in die muur te laten zitten, met de wetenschap dat de wespen die daar voorheen zaten op een gegeven moment door de muur heen naar binnen kwamen. En ze kwamen 's avonds steeds naar binnen, wat ook zeer onplezierig was.
Het bleek dat de pompiers (brandweer) tegenwoordig niets meer doen tegen bijen, wespen of frelons en dat je zelf een verdelger moet benaderen en betalen. Zo gezegd, zo gedaan. Aangezien we bij het chalet ook een wespennest hadden, kon dat ook meteen worden weggehaald. De verdelger kwam, haalde het wespennest weg, dat overigens best klein was, en ging toen mee naar ons huis. Een ladder kwam erbij en nu trok 'ie toch ook maar zijn beschermende pak aan, want dit waren gevaarlijke jongens!!! Hij spoot een behoorlijke hoeveelheid gif in de muur en de frelons werden helemaal gek. Ze vlogen angstaanjagend in het rond en in de muur hoorde ik het gonzen en zoemen. Het leek wel of ze door de muur heen zouden komen!!!
Voor de zekerheid werd er binnen ook nog wat gif gespoten en werd de plint losgehaald. Boven kwamen er een paar door de muur bij de oude schoorsteen naar binnen. Ze waren al enigszins versuft door het gif en vlogen richting het raam. Hier en daar mepten we er een paar dood en een paar uur later was het zoemen minder geworden. De volgende dag was er niets meer.
Ik ben blij dat we het nest hebben laten verdelgen en hoop dat ze dit jaar niet terugkomen.
Meer over hoornaars is hier te lezen.



Vond je dit een leuk of interessant verhaal? Wil je mijn blog volgen??! 
Schrijf je dan in voor een e-mail abonnement. (Zie de rechterkolom naast dit verhaal) 
Je ontvangt dan een mailtje zodra er iets nieuws is geplaatst op deze site.
Ook kun je via de icoontjes hieronder, dit verhaal delen!!
Dankjewel 🙋

Reacties

Cindy zei…
O, jakkes. Die beesten zijn inderdaad niet fijn!

Populaire blogs

Ze zijn er weer!!!

Topverkoper