In de aanbieding

In Nederland zijn er, helaas, geen regels meer die bepalen wat je wanneer, hoe lang en hoe vaak mag verkopen onder de adviesprijs. Het resultaat hiervan is dat supermarkten prijzenoorlogen voeren om de klant naar de winkel te lokken met de meest lage prijzen en dat ook producenten, voornamelijk van verse producten volledig worden uitgebuit. Wij als consument profiteren hier natuurlijk geweldig van mee. We hebben bier-apps om het goedkoopste kratje van ons favoriete merk te kunnen traceren, wekelijks een flink pak papier op de mat met van elke supermarkt of drogistrij een reeks aanbiedingen, lokkertjes of knallers. En natuurlijk doen we daar allemaal aan mee, want iedereen denkt met zijn/haar eigen portemonnee. Zelfs ik.

Toch kan het zo nu en dan heel frustrerend zijn, zeker als ondernemer zijnde, als je merkt dat jouw zorgvuldig ingekochte non-food handelswaar, opeens voor een grabbelprijs bij Kruidvat, Van Haren of Scapino in de schappen ligt. Of,…. Iets dat erop erg lijkt,….
Want op de één of andere manier lijkt het niet alle consumenten op te vallen dat ze soms gewoon bedrogen worden.

In de Franse supermarkten zijn er ook altijd aanbiedingen, maar lang zo spectaculair niet zoals in Nederland. Ten eerste zijn het bijna altijd de A-merken die in de aanbieding zijn en prijsverschillen tussen de originele prijs en de actieprijs zijn redelijk klein. Vaak is het voordeliger om hetzelfde product van een B-merk of een huismerk te kopen, dan een A-merk te kopen dat in de aanbieding is. 
Maar in tijden van feestdagen of commerciële dagen als Valentijnsdag, Moederdag en Vaderdag, wil er nog wel eens een leuke aanbieding te scoren zijn. Deze keer moest je daar wel ultiem geduld voor hebben, want even een fles uit het rek grissen en dan direct door naar de kassa om af te tikken ging niet lukken,….. helaas.
Rond Vaderdag liepen wij in onze favoriete hypermarché E.Leclerc om ons karretje te vullen met benodigdheden en lekkernijen.
Middenin het pad waar alle aanbiedingen van die week stonden uitgestald was er een display achtige stand van een whisky merk.
Op het standje stonden proefglaasjes uitgestald en diverse Fransen lieten zich tackelen om even te proeven.
Dat het pas rond 10h30 was maakte natuurlijk niets uit voor het “dorst” gehalte van de gemiddelde proever. Whisky is whisky, het is gratis en ik ben even van m’n zeurende vrouw af, zullen ze ongetwijfeld gedacht hebben.
Het waren natuurlijk wel van die ienie-minie glaasjes, dus het was meer je “bek voor de gek houden” dan drinken, maar het uitgangspunt was natuurlijk ook proeven, dus in die optiek was het hele gebeuren geslaagd.
Ik keek even nieuwsgierig naar wat het precies was. Welk merk en hoeveel korting enzo, maar ik kon er zo op afstand niet helemaal wijs uit worden. Wél werd ik meteen gezien als potentieel slachtoffer en de dame die het standje runde vroeg of ik wilde proeven. 
Omdat ik ten eerste geen fanatieke whisky drinker ben en ten tweede echt een bloedhekel heb aan proeven in een supermarkt sloeg ik haar aanbod beleefd af.
Maar ook de vrouw zelf wekte bij mij direct tegenzin op. Ze was klein en gezet, had geblondeerd slierterig haar en was gekleed in een soort camping achtige outfit dat een kruising was tussen een joggingpak en een jumpsuit van zwarte flubber stof. Het was in ieder geval totaal geen match met het product dat ze aan probeerde te smeren: dure whisky.
Toen ze even heel druk in de weer was om een fan-tas-tische en géniale uitleg te geven aan één van de proevers dacht ik mijn kans schoon te zien om een kortingsbon van haar tafeltje te pakken. Ik dacht zo mooi te ontkomen aan haar bla bla verhaal en ik wilde toch niet te proeven.
Ik wilde gewoon een bon, misschien een fles en naar de kassa.
Maar helaas, voor mij dus, want ze had me door.
En toen kreeg ik me daar toch een uitbrander,... dat alleen zíj bepaalde wie er whisky met korting mocht kopen,…. Alsof ze meneer E.Leclerc himself was.

Ik keek haar, op z’n Frans, gewoon heel dom en met grote ogen aan, zei niks, haalde licht m’n schouders op en dacht alleen maar:
Dan toch niet, connasse, stik lekker in je whisky en je zogenaamde aanbieding.
En hoewel het niet strookt met het #ontwijnen denkbeeld, ik had eigenlijk wel een borrel kunnen gebruiken, na dit klantvriendelijke optreden, maar helaas, die kans was verkeken 😝


Reacties

Populaire blogs

Ze zijn er weer!!!

Frelons / Hoornaars

Topverkoper