In Frankrijk,... (vervolg op Naar Frankrijk,...)

Na de eerste nacht diep slapen ontwaak ik altijd met een gevoel van "waar ben ik?" want het is hier aardedonker en muisstil. Geen straat verlichting, geen verkeer, geen vliegtuigen, geen buren binnen de 100 meter, gewoon he-le-maal niks.
En dat is best wel weer even wennen, zoveel rust.
Eenmaal wakker is de belangrijkste vraag: "hoe is het weer?" Hiermee staat of valt namelijk de planning van deze eerste dag, want de eerste en meest belangrijke missie is: MAAIEN!! Mijn Lief heeft een andere missie deze ochtend en dat is zijn kettingzaag ophalen die hij tijdens ons vorige verblijf ter reparatie heeft aangeboden bij Catena (de buurtsuper variant van MrBricolage).
Ik begin alvast met het maaien van het parkeerterrein en hij gaat met de kinderen naar het naburige dorp. Later als hij terug is begint hij met het zagen van alle stukgewaaide takken van de grote gehavende boom bij het parkeerterrein, want het toegangspad wordt geblokkeerd.
Als het eerste gedeelte van mijn maaiwerk klaar is ga ik hem helpen. Gezaagde takken moeten naar de vuurhoop, en stammen moeten worden opgestapeld voor de brandhout voorraad. Het is een beste klus en we zijn er tot de lunch druk mee.
Na de lunch begin ik met deel twee van mijn grasmaai klus: de weide op het bovenliggende terrein. Het is zwaar werk, met de handmaaier berg op en berg af, draaien, trekken, duwen, molshopen, kuilen, bulten, stenen, een mierenhoop, een fruitboom, overal moet ik langs, door of overheen manoeuvreren. Maar eerlijk gezegd gaat het lekker en geeft het me voldoening als ik de weide weer kort en strak zie worden. Ik maai door tot een uur of zes, dan is het genoeg geweest.
Mijn Lief heeft de hele middag doorgezaagd en takken verbrand, de ergste sporen van de storm zijn nu opgeruimd. We stoppen ermee voor vandaag, snel even opruimen in huis, stofzuigen en een douche, en dan is het tijd om met een vino uit te blazen, eten te maken en nog even voor de tv te hangen. Dag 1 zit erop!!

Ik heb gezien dat overal op de terrassen er een soort mini-paardebloem (akkermelkdistel) groeit, echt het barst ervan!! Ook heb ik gemerkt dat je die heel makkelijk uit de grond trekt. Dus mijn idee is dat ik daarmee ga beginnen op dag 2. Het gras is namelijk nog te nat om goed te kunnen maaien, dus die klus ga ik vanmiddag afmaken.
Met een emmer in de hand, struin ik alle terrassen af. Werkhandschoenen aan en stekken trekken!! Het is een helse klus!! Maar ik vind dit beter als de rest van de zomer opboksen tegen onkruid dat doorgroeit. Want als we de terrassen nu met de bosmaaier maaien, blijven alle wotrtels zitten, en moeten we maar weer hopen dat het gif spuiten goed genoeg aanslaat om de groei verder tegen te gaan. Alles wat ik er nu dus met wortel en al uit trek is dus echt wég en kan ook niet meer uitzaaien.
Hier ben ik tot de tweede helft van de middag mee zoet. Daarna ga ik met het laatste gedeelte van mijn maaiklus beginnen. Voor ik er erg in heb is het weer tegen zessen en komen er donderwolken opzetten. De laatste banen zijn een race tegen de klok, maar ik red het om de klus voor de bui af te krijgen. Mijn Lief heeft vandaag hekken gerepareerd, het terrein gespoten en gemaaid met zijn bosmaaier.
Ook al heb ik het nu eigenlijk wel gehad voor vandaag, er roepen nog wat huishoudelijke klussen zoals was afhalen en vouwen, stofzuigen, de keuken aan kant, de kachel aansteken, iedereen een douche en wat gezelligheid in huis, want ook dat gaat natuurlijk allemaal gewoon door.
Moe maar voldaan ploffen we even na 19u neer, overzien we de dag en steken we de barbecue aan.

Dag 3 is het tijd voor een nieuwe klus: snoeien!! Aangezien we afgelopen herfst niet heen konden, is al het snoeiwerk blijven liggen. Mooi klusje voor mij :)
Gewapend met een elektrische heggenschaar, een haspel en verlengsnoer, snoeischaar, kruiwagen en een bladhark, ga ik aan de slag. Vele meters hortensia's, lavendel, bramen en klimop worden gekortwiekt. Kruiwagens vol sleep ik naar de vuurhoop en dump ik in de bermen van het terrein. Gigantische bergen bladeren hark ik bij elkaar en voer ik af. In totaal ben ik hier 3 dagen zoet mee. Okee, we zijn een middag naar Roanne geweest en 1 ochtend begon ik in verband met de regen wat later, maar toch,... na 3 dagen snoeien hebben we het hele terrein zo'n beetje gehad. Ondertussen heeft mijn Lief namelijk alle voor mij onmogelijke paden, heggen, randen en taluten gedaan met zijn benzine heggenschaar.
En zo hebben we samen in 5 dagen tijd, ruim 8000 m2 terrein weer netjes en begaanbaar gemaakt.
We zijn helemaal kapot en onze spieren stribbelen tegen bij elke beweging die we maken.
Normaal gesproken loop ik elke 2 à 3 dagen hard, maar ik moet er nu niet aan denken, ik kán niet meer,....
We lassen op dag 6 een pauze dag in: er wordt een hele dag regen voorspelt dus we gaan met de kids naar Vichy. We doen bij verschillende winkels wat boodschappen en we gaan gezellig lunchen, ook gaan we langs Troc en daar scoren we een oude maisbak die vanaf nu dienst doet als tv meubel.

Op dag 7 zijn we toch maar weer een nieuwe klus begonnen,...
Vorig jaar hebben we ons woongebouw geschilderd, hoog tijd om nu het volgende gebouw op te frissen met een verse verflaag.
Dus zo trok ik vandaag maar weer mijn kluspak aan om ook deze "vakantie-dag" in stijl door te brengen 😝


Vakantie vieren op ons paradijselijke domein? www.chatel-montagne.nl ;)




Reacties

Populaire blogs

Ze zijn er weer!!!

Frelons / Hoornaars

Topverkoper