Livebox

Hoe hebben de Fransen dit woord kunnen bedenken?! Het is mij een raadsel. Volgens mij weet niemand buiten Frankrijk wat in hemelsnaam een "Livebox" is, maar is het een heel Frans ding, met toch een hele on-Franse naam.
Wel, eerst maar even een kleine uitleg: Een Livebox is een soort van router die wordt gedistribueerd door France Telecom, tegenwoordig Orange, en die het mogelijk maakt verbinding te maken met het internet. Je kunt de Livebox, door de Fransen ook wel "La Live" genoemd kopen of huren op het moment dat je besluit een abonnement op internet te nemen.
Ik raad iedereen aan om het apparaat te huren, want als de Livebox het op een dag niet meer doet, kun je zo naar de Orange winkel om het apparaat om te ruilen voor een nieuwe. Als je er eentje hebt gekocht is het verder jouw probleem en zul je een nieuwe moeten kopen of alsnog een huurcontract moeten afsluiten. En aangezien het niet ondenkbaar is dat La Live het op een dag niet meer doet omdat bijvoorbeeld het onweer er in is geslagen, ben je dus beter af met een huurapparaat. Ter info: Kopen kost circa 100 euro en huren 3 euro per maand.
Okee, nu weet iedereen dus wat een Livebox is.
Wij hadden de onze alweer ruim 6 jaar, en, laten we het afkloppen, hij was nog nooit stuk gegaan en bewees dus al die tijd al trouwe dienst. Maar de afgelopen tijd ergerde ik me aan het feit dat we niet overal in huis evengoed bereik hadden, want de Livebox heeft natuurlijk wel een WiFi functie!!!
Als Nina ligt te slapen is het niet altijd handig om boven achter de computer te zitten, want door het gekraak van de zolder is ze dan zo weer wakker, wat natuurlijk niet de bedoeling is. En aangezien de laptop zo mee naar beneden is genomen is de eettafel een goede vervanger voor het bureau. Echter, we werden gek van het geschuif en gedraai om precies op dat ene plekje te zitten waar een beetje bereik was. Een paar centimeter ernaast en het bereik was weer weg. Erg ergerlijk dus.
Ik ben gaan surfen en zoeken op internet naar oplossingen. Zo heb je CPL oplossingen, kun je extra routers bijplaatsen, kun je met kabels aan de slag en nog veel meer. Maar ik werd er niet echt vrolijk van. Ik besloot een berichtje te posten op het forum van Wonen en Leven in Frankrijk, waar ik mijn probleem uit de doeken heb gedaan. Allerlei tips, trucs en links kwamen er voorbij, maar nog niet echt eentje waar ik van stond te juichen.
Omdat Orange zelf ook iets aanbood, namelijk de "WiFi extender" (ook weer zo'n on-Frans woord), maar de pagina waarop deze werd aangeboden onbereikbaar is op hun site, ben ik de site van Orange maar eens gaan uitpluizen. Ik kon het niet uitstaan dat ik niet kon vinden wat ik zocht.
En toen stuitte ik op een heel simpel berichtje. Er stond in piepkleine lettertjes, ergens onderaan een pagina, dat als je nog beschikte over een "oude" Livebox, je deze gratis kon omruilen voor een recente nieuwe versie!!! Kijk, daar werd ik blij van, vooral omdat de specificaties aangaven dat de nieuwe versie een beter en sterker WiFi signaal verzond als de oude versie.
Toevallig moesten we dezelfde dag ook in Vichy zijn, dus de Livebox werd afgekoppeld en meegenomen. Hoewel een bezoek aan de Orange winkel een kwelling is voor lichaam en geest, kwam ik na 20 minuten ergernis, hitte, klantonvriendelijk beleid en snobisme, tòch blij naar buiten, want ik had een nieuwe Livebox!!! Eenmaal thuis aangekomen heb ik 'm natuurlijk direct aangesloten en het resultaat is verbluffend!!! We hebben nu overal goed bereik en niet geheel onbelangrijk: gratis en zonder gedoe, snoeren, apparaatjes of andere dure toepassingen.


Livebox 2




Vond je dit een leuk of interessant verhaal? Wil je mijn blog volgen??! 
Schrijf je dan in voor een e-mail abonnement. (Zie de rechterkolom naast dit verhaal) 
Je ontvangt dan een mailtje zodra er iets nieuws is geplaatst op deze site.
Ook kun je via de icoontjes hieronder, dit verhaal delen!!
Dankjewel 🙋

Reacties

Populaire blogs

Ze zijn er weer!!!

Frelons / Hoornaars

Topverkoper