Tuigje

Onze bébé wordt groter en groter. Zo groot dat ze zich in haar kinderstoel nu ook met haar voetje kan afzetten op het voetenplankje en dan omhoog komt, van haar zitting af. Nog even en ze zou zo een koprol kunnen maken naar voren en uit haar stoel vallen. Het werd dus tijd voor een tuigje, alleen hadden we dat niet op voorraad. Gelukkig kwamen we de volgende dag al in "de stad", dus gingen we even langs bij de nieuwe baby winkel in Cusset, vlakbij de grote Carrefour. Mooie winkel, fijne service, altijd volk in de zaak, kortom een stuk beter als de suffe "Bébé-9" die verderop zit.
Ik zocht alle rekken af, maar kon zo 1-2-3 geen tuigje ontdekken, dus ik was vers voer voor de verkoopster.
Aangezien ik natuurlijk vergeten was om het woord "tuigje" op te zoeken, moest de verkoopster het met mijn uitleg doen, wat neerkwam op: Ik zoek iets om mijn bébé in de kinderstoel (chaise-haut) vast te maken (attacher). Ze keek me bedenkelijk aan en ik hoorde het in haar hoofd zoemen "je baby vastbinden in de kinderstoel?!"
Ze kwam daarop met een stoelverkleiner aan, met daaraan vast een riempje tussen de benen en aan de voorkant om de taille. Nee, dat bedoelde ik niet.
Toen liet ze me iets anders zien. Het kwam neer op een tuigje, het was zelfs van het bekende merk Chicco,
maar in plaats van twee lussen aan iedere zijkant die je aan de kinderstoel vast kan maken, zat hier één grote band aan. Het was een tuigje om je kind niet kwijt te raken in een pretpark ofzo. Ze zei er nog bij "handig voor als je naar Disney gaat".  Ja, zoiets bedoelde ik, maar dan met twee van die banden, om aan de stoel vast te maken. Nee, helaas, dàt mag in Frankrijk niet verkocht worden, dat was niet "homologué" (officieel erkend/toegestaan). Toen zoemde het even in mijn hoofd,.... je mag je kind dus wel aan een tuigje, als een hondje, door Disney laten wandelen, maar je mag niet voorkomen dat 't een schedelbasisfractuur oploopt omdat 't uit de kinderstoel kukelt.
Omdat de verkoopster het ondertussen al uit de verpakking had gefrunnikt, onderzocht ik het tuigje vluchtig en zag in een oogopslag dat als ik de grote band doorknipte, ik er twee prachtige lussen van kon maken.
De verkoopster keek me vragend aan en ik zei dat het goed was, ik zou deze nemen. Omdat ze me vragend aan bleef kijken, voegde ik er maar aan toe dat ik deze wel kon vermaken en ik kon het niet laten erbij te zeggen dat het in Nederland héél gewoon was om je kind vast te maken met een tuigje, in de kinderstoel en dat die tuigjes dan ook overal verkrijgbaar zijn. Maar zij was Frans, dus zij wilde natuurlijk het laatste woord hebben en ook nog eens gelijk, dus probeerde ze het nog eens met "Oh, wat vreemd dat dat zomaar mag, in Frankrijk is het niet homologué hoor!!!" Ik ging de discussie echter niet aan en betaalde € 12,95 en zij ging er gelukkig ook niet op door.
Het is dan wel niet "goedgekeurd", oftewel homologué, maar nadat ik één knip met de schaar had gezet en de uiteindjes even had geschroeid met een aansteker, heeft Nina nu een super tuigje en kan ze niet meer uit haar stoel klimmen.

Reacties

Populaire blogs

Ze zijn er weer!!!

Frelons / Hoornaars

Topverkoper