TNT


Eigenlijk hadden we het al veel eerder eens moeten regelen. Maar het kwam er nooit van en eigenlijk misten we het ook niet. Op aandringen van Caya d'r "prof" Frans heb ik dan toch de knoop maar doorgehakt. Er moest Franse televisie bij ons in huis komen.
Nu hebben wij een televisie met het zogenaamde "TNT integré". Ik heb me nooit echt beziggehouden met wat dat nu precies inhield, maar na wat snuffelen op internet kwam ik erachter dat dat zoveel inhoudt als dat er al een decoder is ingebouwd in de televisie en je slechts een antenne hoeft aan te sluiten om alle 19 of 20 Franse zenders te kunnen ontvangen.
Dat was dus optie 1. Optie 2 was een TNT decoder kopen en de schotel aansluiting van Canaldigitaal doorlussen naar deze nieuwe decoder. TNT wordt namelijk via dezelfde schotel en golflengte uitgezonden als Canaldigitaal. (Astra 19,2°Oost)
Op naar Catena (tegenwoordig Mr. Bricolage) in Le Mayet-de-Montagne. Wellicht iets duurder als de grote ketens, maar hier zouden ze het me wel allemaal goed kunnen uitleggen en mocht er iets niet werken dan kon ik het daar tenminste nog terugbrengen of ruilen.
De dochter stond in de winkel en toen ik mijn wens uitlegde werd ik al snel doorwezen naar "de schoonzoon" want zij wist alleen hoe de télé aan en uit moest, en meer niet.
Ik deed mijn verhaal en zodra de beste man "télé avec TNT integré" hoorde klom hij al op zijn trappetje om voor mij een hark van de planken af te trekken.
"Er bestaan toch ook antennes voor binnen, pittig en klein, die gewoon op of naast de TV kunnen staan" zei ik hoopvol. Volgens de schoonzoon was dit geen goede optie bij ons, daar we een beetje in een kom zitten en omgeven zijn door bomen.
Nou, zo'n hark gaat 'm niet worden, zei ik. Ik moet iets hebben wat ik zelf kan regelen en installeren, want ik zag het gezicht en hoorde de reactie van mijn Lief al in mijn gedachten. Die zou niet blij zijn met een dergelijk klusje.
Nee, ik moest een manier vinden om toch Franse zenders te krijgen, maar zo dat ik het allemaal zelf kon regelen en geen "sterke mannen" hulp of zwaar gereedschap nodig zou hebben en waar ik zeker het dak niet voor op zou moeten!!!
Het zou dan toch de decoder maar worden. Volgens de schoonzoon een beetje overbodig, want die zat immers al in m'n TV ingebouwd, maar volgens mij een hele goede optie, want dit kon ik mooi zelf in elkaar klussen. 1 meter coax kabel erbij, twee aansluitstukjes en in mijn gedachten had ik het al voor elkaar.
De volgende dag heb ik op mijn gemak de decoders met elkaar verbonden, een extra scart kabel in de TV geplopt en voilà, daar schalde meteen het nieuws van France 3 door de kamer.
Iedereen is helemaal blij. De meiden omdat ze nu al een nieuwe soap aan hun favorieten lijstje hebben kunnen toevoegen, ik omdat het zo makkelijk ging en mij Lief omdat hij er helemaal niets voor heeft hoeven doen.

Reacties

Populaire blogs

Ze zijn er weer!!!

Frelons / Hoornaars

Topverkoper