Windmolens in La Montagne Bourbonnaise

Het gonst al meer als een jaar, maar nu is de discussie weer opnieuw opgelaaid. Er komen windmolens in La Montagne Bourbonnaise.
En zoals altijd met dit soort zaken, zijn er mensen vòòr en tégen. De mensen die vòòr zijn hoor je niet zoveel. De mensen die tégen zijn, des te meer.
Nu is de vraag, wat is het nut van deze windmolens???
Wel, ik moet eerlijk bekennen dat ik me er te weinig in heb verdiept om een technisch verhaal te gaan afsteken. Wel is het zo dat het hier in de Montagne Bourbonnaise niet overdreven vaak waait, dus zou je kunnen stellen dat het voor een goed rendement van windmolens te weinig waait in deze streek. Daarbij schijnt het reeds bewezen te zijn dat bijvoorbeeld zonne-energie véél meer rendement geeft. Tegenhanger is weer dat zonnepanelen veel gevoeliger zijn voor (grote) hagelstenen en of zonnepanelen wél fraai zijn weet ik ook nog zo net niet. Ook weet ik niet wat de installatie- en onderhoudskosten van zonnepanelen ten opzicht van molens zijn, dus dat laten we allemaal maar even buiten beschouwing.
Afgelopen week werd ik telefonisch benaderd met de vraag of ik vòòr of tégen de windmolens ben,....
Tja, eigenlijk ben ik neutraal. Ik zie het als politiek, en als ik ergens ver buiten wil blijven, is het wel politiek. Er valt zoveel van te zeggen, van die windmolens,....
Want willen we niet allemaal volop stroom, telefoon, een mobiel, het liefst onbeperkt en onafhankelijk van waar we ons bevinden draadloos internet, een mooie auto en een warm huis??? Ik denk dat het antwoord volmondig JA is. Maar dat gaat allemaal niet vanzelf. Daar zijn netwerken voor nodig, ondergronds, bovengronds, met of zonder grote masten, kabels, molens of panelen. Ik zie het als een gevolg van de welvaart en dan kun je niet zeggen: ik wil wél alle luxe en het gemak, maar zodra er bij mij in de buurt een windmolen komt, ben ik tegen.
Maargoed, terug naar het telefoongesprek, want de vraag was niet alleen: "Ben je vòòr of tègen?" maar eigenlijk: "Wil je een lijst tekenen waarop je aangeeft dat je tègen bent."
Eh,... Nee, dat wil ik niet. Niet alleen vanwege al het bovenstaande maar vooral omdat deze lijst een initiatief is van Nederlanders en zij zich ook zo profileren. De lijst is natuurlijk niet alleen maar een rij namen en handtekeningen, er horen natuurlijk ook argumenten bij waarom ze tegen zijn. Hun argumenten zijn zaken als: "ik heb een chambres d'hôtes en/of gîtes en de windmolens zijn niet goed voor het toerisme", "ik ga m'n tweede huis verkopen, omdat het nu zo mooie landschap zal veranderen", "mijn uitzicht wordt verstoord" etc.
Naar mijn idee zijn er veel Nederlanders in La Montagne Bourbonnaise, en zo denken de Fransen er ook over.
Te vaak worden alle Nederlanders over één kam geschoren of wordt er een bepaald stempel opgedrukt. Dat vind ik niet leuk en daar zet ik me tegen af. Juist door zoiets als dit protest en deze lijst wordt het vooroordeel van de Fransen dus weer versterkt. Wéér die Nederlanders die zich groeperen en afscheiden/onderscheiden van de rest. En daar wil ik dus niet bijhoren.
De Fransen zelf hoor je haast niet over de windmolens, die laten het allemaal gelaten over zich heen komen. Het zal ze worst wezen en ze vinden alles beter dan een kerncentrale in de achtertuin. De gemeentes waar ze zullen komen zijn blij, want die denken een forse premie te kunnen ontvangen. En ik, ik blijf gewoon neutraal en wacht rustig af,....

Klik hier voor meer info over waar de windmolens precies komen.

Reacties

Diana zei…
Hi, ja wij hoorden er begin november ook over. Lelijke krengen zijn het en als je er onder woont schijnen ze best veel herrie te maken. Ze staan hier in Nederland ook al overal, maar ja, hier waait het tenminste! Maar je houdt de vooruitgang niet tegen en ook wij scharen ons niet onder de Nederlanders die de petitie tekenen. Wij houden ons graag afzijdig van kliekjes en kiezen geen partij. Zo te zien vallen jullie en wij een beetje buiten de locaties waar geplaatst gaan worden. Ach, en die elektriciteitsmasten overal in de bergen zijn ook spuuglelijk en daar hoor je niemand over…

We wachten het maar af, vind je niet?

X Diana

Populaire blogs

Ze zijn er weer!!!

Frelons / Hoornaars

Topverkoper