Bijen

Het wordt een prachtige dag vandaag. De voorspelling is 27°. Het is een uur of acht en de zon schijnt al volop, de lucht is blauw en het is al lekker warm.
Ik ben boven en besef opeens ik dat ik iets hoor wat er anders niet is. Ik luister goed en dan weet ik het. De bijen zijn "wakker" geworden.
In de "en pierre" achtermuur van ons huis, waar de zon de hele ochtend op staat, zit al een paar jaar een bijennest. De 60cm dikke muur, op sommige plaatsen zelfs wel 1 meter dik, is opgebouwd uit grote stenen die gestapeld zijn. Tussen de stenen zit een mengsel van zand, kalk en leem. In de muur zitten diverse openingen, gangen van muizen of andere kruipers of knagers en nesten van vogels. In één van die openeningen zit sinds een jaar of 4 een bijennest.
Elke jaar, in de tweede helft van juni, als het lekker warm is en de dagen wat langer zijn geworden, vliegt er een gedeelte van het bijenvolk uit. Er is dan een nieuwe koningin geboren die samen met een gedeelte van het volk uitvliegt naar een nieuwe nestplaats. De bijen kruipen dan allemaal uit de opening van de muur en vormen een soort van baard, terwijl ze op de warme muur op elkaar wachten om daarna gezamelijk uit/weg te vliegen.
De eerste keer dat ik dit meemaakte schrok ik me naar. Een zwerm telt ongeveer 25.000 bijen en als die allemaal rondvliegen en zoemen is dat best wel indrukwekkend. Het schijnt dat in 90% van de gevallen een zwerm in een soort van trance verkeerd en omdat de bijen dan helemaal in de ban zijn van het zoeken naar een nieuwe nestplaats hebben ze geen interesse in mensen en zijn ze zachtaardig. Toch is het beter maar lekker uit de buurt te blijven, je weet het maar nooit.
Het deel van het bijenvolk dat elk jaar achterblijft is overigens heel rustig en we hebben geen last van ze. Ze vliegen rustig in en uit de muur en omdat het gat ongeveer 3 meter hoog zit, lopen we ook niet door hun "vliegbaan".
Bij de eerste ervaring heb ik nog een imker gebeld om te vragen of die ze weg kon halen, maar omdat ze in de muur zitten lukt dat niet. We zouden ze kunnen doden met een speciale plug die je in het gat stuk moet slaan, maar ach, ze doen ons geen kwaad, dus we laten ze maar lekker hun gang gaan.
Echter, twee jaar terug hadden we later in het jaar nog een kleine nazwerm. Dit is een tweede uitvlucht met een koningin, maar dan eentje die (nog) niet bevrucht is. Deze zwerm had zich lekker in de hoek van het badkamerraam gevestigd en dat was iets minder prettig. Ik heb toen de imker maar weer gebeld en die heeft, tegen het vallen van de avond, het nest afgestoken (met een plamuurmes) en meegenomen (in een champagne kistje op een bezemsteel).

Reacties

Populaire blogs

Ze zijn er weer!!!

Frelons / Hoornaars

Topverkoper