Getekend voor het leven

Ruim 20 jaar geleden dacht ik er al serieus over na.
Maar toen durfde ik niet goed. Ik wist niet wat en op welke plek.
Wel wist ik zeker dat ik het ooit wilde: Een tatoeage...

Zo dichtbij en toch niet gelukt
Ik ging met vriendin Tilly mee, toen zijn het wel wist, en durfde en ook daadwerkelijk deed. Ik zat erbij en keek ernaar, bladerde in een boek met voorbeelden, want dat had je toen nog in de wereld zonder internet, en wist nog minder goed wat ik nou wilde.
Een extra tegenhouder op dat moment, 20 jaar geleden, was dat ik er apart een afspraak voor moest maken en dat de eerstvolgende mogelijkheid pas minimaal drie weken later zou zijn. Als ik het toen gelijk al samen met Tilly had kunnen doen, had ik het waarschijnlijk toen al gedaan.

Nooit ben ik er dichterbij geweest, als dat moment. Daarna werd het alleen maar meer een plan met veel uitstel, twijfel en gebrek aan inspiratie.
Mijn Lief liep ondertussen ook al jaren rond met een serieus plan, maar had daar ook nog nooit werk van gemaakt. Het was dus een typisch plan van afwachten en vooruitschuiven.
Uitstel kan je het niet eens fatsoenlijk noemen, want er is nog nooit een concreet plan geweest. 

Bestralingen, lijnen en m'n eerste tatoeage
Totdat ik afgelopen herfst, op precies 22 november naar het ziekenhuis moest om daar de voorbereidingen te treffen voor de bestralingen. Er werden lijnen getekend met zilvernitraat verf op mijn borstkas en hals en er werden puntjes getatoeëerd tussen en naast mijn kankerborst. Dit alles om het bestralingsapparaat elke keer op precies dezelfde plek te kunnen stellen.
Terwijl ik als test in de juiste houding lag, werden er 4 puntjes getatoeëerd en werden de lijnen voor de eerste keer getrokken. Zo moest het exact eruit blijven zien, gedurende ruim 5 weken lang.

Toen ik de radiotherapie ruimte, aangekleed en wel, weer uitkwam, riep ik mijn vriendin Helga die in de wachtkamer had moeten wachten, blij toe: "Ze hebben me getatoeëerd!! Ik heb nu stipjes, maar ik kan er altijd nog een bloemetje van laten maken." 

De radiotherapie verliep verder helemaal volgens plan. Na dik 5 weken lang elke paar dagen te zijn bijgetekend en te hebben rondgelopen met een soort "zoek de verborgen schat" kaart op mijn borst, vervaagden de lijnen toen de radiotherapie was afgerond.
De getatoeëerde stipjes waren echter heel echt en bleven dus gewoon zitten. 

Leren accepteren en daar iets aan verbinden
Tijdens de worstelingen met mijn gedachten, durfde ik eindelijk toe te geven dat er nu eenmaal iets gebeurd is in mijn leven en met mij, dat niet valt te ontkennen en zeker niet is terug te draaien of te vergeten. Ik besloot om bepaalde zaken die mij bezighielden, verdriet gaven of waar ik negatieve gevoelens aan overhield, om te keren naar herinneringen waar ik mee kan leven, waar ik van kan leren en vooral dat ik trots wil zijn op wat ik doorgemaakt en overleefd heb.

Ik wil niet vergeten wat er is gebeurd, ik wil juist op een zelfgekozen manier herinneren dat ik hier sterker uit ben gekomen. Als een soort trofee.
Ik Googelde me een paar avonden een sufferdje en vond wat ik van tevoren niet had kunnen indenken of beschrijven.
Het was een soort liefde op het eerste gezicht en ik wist direct: "Dit wordt 'm". 

Snake love at first site:
Ik wilde een plaatsje met een betekenis en het moest ook aansluiten op mijn onderste radiotherapie puntje. Na zoeken, surfen en tig Pinterest pins en prikborden vond ik de afbeelding van een slang, getatoeëerd op het borstbeen tussen de borsten. 

Een slang staat voor: herstel, nieuw leven, genezing, gezondheid en persoonlijke zuivering. In andere culturen is een slang ook een beschermer van duistere geheimen. 
Pats, boem, raak. 
Ik twijfelde geen moment meer. 

Pink Ribbon
Omdat ik ook nog een Pink Ribbon wilde, maar dan op een zichtbare plek, "Pinde" ik nog even verder op Pinterest. De plek werd mijn hand, wat best wel een gewaagde plek is voor iemand die nog helemaal blanco was. Maar ik wil juist niet verbergen wat ik meedraag. 
Ik heb littekens die ik zelf elke dag zie en die minder fraai zijn als dit plaatje. Dus dan zie ik liever iets wat ik mooi vind, waar ik zelf voor gekozen heb en waardoor mijn herinnering "zachter" wordt. 

Ik buig dus eigenlijk hetgeen mij overkwam om, naar een nieuwe onuitwisbare plek die mij herinnert aan mijn tweede kans en tegelijkertijd kracht geeft om vast te houden aan nieuw, betere en gezondere keuzes of gewoonten. 

Knippen en plakken
Uiteindelijk heb ik van verschillende voorbeelden mijn eigen afbeelding gemaakt en ook hier ben ik helemaal tevreden en blij mee. Toen ik dit eenmaal besloten had, moest het natuurlijk ook gebeuren. 
Wat in mijn kop zit, zit niet in mijn kont, zullen we maar zeggen. LOL

Eigenlijk wilde ik vrijdags al naar Derp fietsen om dit even te fiksen, maar de regen hield me tegen.
De volgende dag, tijdens ons koffieritueel in bed, liet ik mijn keuzes aan mijn Lief zien en zei hij: "Zullen we er zo dan maar even heen gaan?" 

Omdat hij ook al tijden met grote plannen rondliep, maar je dat niet zomaar even doet, Googelde hij zelf even een supergaaf Keltisch hart naar boven en zei hij: "Dan ga ik deze op mijn hand zetten". 
Even later togen we samen naar Egmond aan Zee, naar de Tattoo Spot: de nieuwe tattooshop, gevestigd in Martin z'n oude winkel en Sanders (knip) Pretpaleis. (Voorstraat 97a) 

Getekend voor het leven
Twee uur later liepen we breed lachend weer naar buiten. Ik met een tattoo tussen m'n boobies en mijn Lief met een tattoo op zijn hand. 
Drie dagen later ging ik, met Caya die nu ook om was en al een paar maanden met een plan rondliep, nog eens heen om ook mijn hand te laten doen. 

Voor zover we dat nog niet waren, zijn we nu dus getekend voor het leven.
Nu eens niet door littekens of diepe kerven op de ziel, maar door mooie zwarte lijnen met een diepere betekenis en herinneringen. 
Caya heeft 'm nu, en ik ga zeker volgen: C'est la vie.... ⚜️ 
 

Snake tatoeage Pink Ribbon Tattoo

 C'est la Via tatoeage van Caya


Het vervolg op deze blog vind je hier: Weer thuis

Reacties

Populaire blogs

Ze zijn er weer!!!

Frelons / Hoornaars

Topverkoper