Laatste keer: Ik Pas (deel 5)

Deze zat nog in de pen,... 
Wel al gepubliceerd op IkPas, maar door alle hectiek van de afgelopen week had ik nog geen tijd gehad om deze blog te plaatsen. 
Bij deze dus!!

Gezondheid of je leven,….
Corona kan iedereen treffen. Hoeveel geld of macht je ook hebt., gezondheid is niet te koop.
Maar het is wel frappant dat ook bij deze ziekte, je huidige gezondheid wel degelijk ernstig meetelt. 
Natuurlijk, er zijn genoeg ziektes, kwalen of aandoeningen die je minder snel krijgt als je kerngezond bent. Kijk naar diabetes 2, hart- en vaatziekten, versleten knieën en heupen, astma, indirect vele soorten kanker, en ga zo maar door.
En, zo blijkt nu, Corona is ook selectief.

Overgewicht
80% van de mensen die ziek worden door het Corona virus, lijdt namelijk aan overgewicht of is roker. Beide zijn niet bevorderlijk voor je gezondheid en helaas is een deel van deze groep zowel te zwaar als roker, zij lopen dus extra gevaar. Dat ouderen vaak de klos zijn, ligt ook weer aan hun gezondheid. Ze eten vaak veel minder en krijgen daardoor niet de benodigde vitaminen en mineralen binnen die ze nodig zijn om een gezond lichaam te behouden.
Je kunt dus stellen dat mensen niet ziek worden door het Corona virus zelf, maar doordat hun immuunsysteem niet meer goed kan reageren op wat er in het lichaam gebeurt. We proppen ons vol met te veel rotzooi waardoor onze darmflora van slag raakt en zo ontwikkelen we welvaartsziekten die met een portie Corona erbij, opeens levensbedreigend zijn.
Overgewicht veroorzaakt bijvoorbeeld veel inwendig vet en dat is wat ons direct bedreigt: de vervetting van onze organen en met name de vervetting van de lever.

Alcohol en je darmen
Vele ziekten komen dus voor uit een verstoorde darmflora en wat er in onze darmen komt hebben we volledig zelf in de hand, omdat we het zelf kiezen wat we eten en drinken. Alcohol is ook een aanslag op je darmflora, en dat weten we eigenlijk allemaal wel. Na een avondje doorzakken of een weekendje te diep in het glaasje kijken, hebben veel mensen de daaropvolgende nacht of dag last van hun buik of darmen of krijgt men stoelgang problemen. Maar toch doen we niets met die wetenschap en maken we onszelf zieker als dat nodig is, door maar door te blijven eten en drinken.
Maar hoe kunnen we nu voorkomen dat onze darmen zo uit balans raken en onze weerstand verlagen? Het antwoord is simpel. Gezond eten, bewegen, zorgen dat we genoeg slaap krijgen en leren omgaan met stress. Ook dienen we pesticiden en antibiotica te vermijden.

Lief voor je lijf
Grappig hè, dit wisten we allemaal al. Iedereen die al eens een ziekte heeft doorgemaakt of een aandoening onder de leden heeft, of iemand kent die hier mee te maken heeft gehad, heeft deze adviezen namelijk al eens eerder gekregen of gehoord.
Het wordt nu dus tijd dat we er ook wat mee gaan doen!! 
Corona is nu een strijd die ons allen aangaat, dus wees lief voor je lijf, luister goed naar alle adviezen en volg ze ook op!!
Dit is het moment van de verandering, begin bij jezelf, dan volgen er vast meer!!

 

Dit was mijn laatste blog voor IkPas. Ik heb met plezier 5 verhalen geschreven, die een afspiegeling zijn van mij, mijn leven en mijn kijk op gezondheid. Met plezier heb ik 3 maanden “ge-Pas-t” en het heeft mij wederom wakker geschud. Ik hoop dat ik iets bijgedragen heb, anderen wijzer heb gemaakt of misschien zelfs wel geïnspireerd.
Houd moed en wees lief!!

Een versie van mijn "bewust bezig" borrelplank


Reacties

Populaire blogs

Ze zijn er weer!!!

Frelons / Hoornaars

Topverkoper