Beter met broccoli

Langzaam ben ik aan het landen en eigenlijk gaat dat best wel goed.
Ik werk nog niet fulltime, maar achter de schermen ben ik erg druk met allerlei nieuwe ideeën, het inkopen van nieuwe collecties en natuurlijk ben ik ook regelmatig in de winkel.
Mijn eerder voorgenomen rustperiode schuif ik steeds verder voor me uit en ik hou mezelf steeds meer voor dat ik die winterslaap helemaal niet nodig heb.
Ik ben meer mezelf als ik druk ben en tijd te kort kom. Tevens ben ik ook bang dat als ik wel toegeef, dat ik dan instort of op een andere manier een klap krijg.

Dus hoe gaat het dan nu "in het écht"??
Wel, ik sport weer een paar keer in de week. Helaas heb ik nog niet mijn oude conditie en uithoudingsvermogen terug zoals voor de operatie, maar zelfs na een klein griepje tussendoor, mag ik eigenlijk niet klagen.
Ook gaat het met mijn bestraalde huid, bijbehorende jeuk en pijnlijke steken, steeds beter. Het begint zowaar weer op een redelijk normale borst te lijken, ook al blijft het natuurlijk "mijn geknutselde kant", maar dat zal altijd wel een beetje zo blijven, denk ik.
En verder ben ik eigenlijk gewoon nog 100% Linda.

Ik hoor vaak "wat zie je er goed uit", en dan is mijn standaard antwoord: "Als je wilt dat je je goed voelt, moet je zorgen dat je er goed uitziet."
Niemand gaat zich er lekkerder of beter van voelen als je op de bank, met een ongekamd hoofd, zielig blijft zitten doen. Dus ik doe er elke dag mijn best voor om er goed uit te zien, want dat voelt (voor mij) veel beter, ook al heeft dat soms ook zijn keerzijde,....
Als je een gebroken been hebt, houdt namelijk iedereen de deur voor je open. Maar als je er goed uitziet, denken de mensen al snel dat er niets (meer) met je aan de hand is.
En dat is ook niet erg hoor!! Begrijp me niet verkeerd ;)
Het is ook begrijpelijk dat de belangstelling afvlakt als het ergste leed geleden is. Ik ben er zelf ook niet meer elke minuut dat ik wakker ben mee bezig, gelukkig :)

Waar ik wél druk mee bezig ben, is met heel hard te werken aan mijn nieuwe levensvisie en de 2.0 versie van mezelf. Nadat ik besloten had geen hormoontherapie te willen, ben ik gaan zoeken of er ook alternatieven bestonden voor dit toxische medicijn. En jawel, die zijn er!!
Maar er is natuurlijk geen dokter in het ziekenhuis die daarover rept of dit aanbiedt.

Hieronder "deel 1" van mijn aanpak en wat ik nu precies doe (of laat) om terugkeer van borstkanker te voorkomen, omdat ik er nog steeds van overtuigd ben, dat als ik gewoon verder leef zoals ik altijd deed, ik zeker weten opnieuw ziek ga worden in de toekomst. En dat wil ik niet,...

Hoe werkt hormoontherapie?
Hormoontherapie (eigenlijk anti-hormoontherapie) zorgt ervoor dat je lichaam geen oestrogenen meer aanmaakt. Oestrogenen zijn bij borstkanker heel vaak de boosdoeners die tumoren aanmoedigen om te groeien en bevorderen de celdeling van oestrogeen gevoelige tumoren. In het pathologisch rapport staat een oestrogeen gevoelige tumor omschreven als ER+.
Oestrogenen worden onder andere geproduceerd door je eierstokken. Het lamleggen van je oestrogeen productie zorgt voor heftige overgangsklachten en kan ook depressiviteit veroorzaken. het doel van het lamleggen van de oestrogenen productie is dat achtergebleven of nieuwe kankercellen niet opnieuw door oestrogenen worden aangemoedigd om te groeien.
Zoals bekend (als je mijn blogs al een tijdje volgt) heb ik de Tamoxifen geweigerd.
Ik wil géén hormoontherapie ondergaan.

Wat zijn de eigenschappen van oestrogenen en hoe gedragen ze zich?
Oestrogenen worden dus geproduceerd door je eierstokken, maar ook door vet- en borstweefsel en de productie wordt ook gereguleerd  door de hypofyse, een klier die gelegen is in een holte van de schedelbasis, ongeveer midden in je hoofd. De hypofyse stuurt de regulatie van nog veel meer hormonen aan.
Gedurende een cyclus van ongeveer 28 dagen, stijgt en daalt het oestrogeen gehalte in het vrouwelijk lichaam. Soms is er dus een overschot en soms is er even een soort van tekort. Als er pieken zijn, zou de lever de oestrogenen moeten afbreken en afvoeren, want oestrogenen zijn vet oplosbare hormonen. Echter de lever heeft het vaak te druk met het verwerken van wat wij allemaal naar binnen werken. Zoals suiker en alcohol, voorbewerkte producten, verkeerde transvetten en ongezonde koolhydraten. Omdat deze producten allemaal vergif (toxisch) zijn voor onze lever, heeft de afbraak van deze producten dan ook voorrang op de afbraak van andere voedingsstoffen en lichaamseigen hormonen, de opname van vitamines, mineralen etc. Het teveel aan oestrogeen wordt dan tijdelijk ergens anders in het lichaam opgeslagen. Eigenlijk wordt het als het ware even geparkeerd. De ideale plek daarvoor is je vetopslag, want oestrogenen zijn vet oplosbaar, dus die vinden dat een heerlijke standplaats. Tegen de tijd dat de lever klaar is het zijn werk, zijn de oestrogenen al zover naar de achtergrond verdwenen, dat deze niet meer uit de parkeerstand worden gehaald, maar gestapeld worden. Je zult begrijpen dat je lichaam zo in een soort van vicieuze cirkel komt en er zelfs op een gegeven moment sprake kan zijn van oestrogeen dominantie. Eén ding is zeker, hoe meer oestrogenen in je lichaam en vetopslag, hoe beter ze kankercellen kunnen stimuleren tot groei. Daarbij is de vrouwelijke borst ook nog eens een vetopslag plaats, dus de oestrogenen zijn hier ook nog eens dichtbij de bron!!

Mijn doel en het alternatieve supplement dat ik gebruik:Toen ik eenmaal doorhad hoe alles met elkaar in verbinding stond en wat dus de knooppunten waren, ben ik gaan zoeken. Mijn doelen zijn het verlagen van mijn vetpercentage, zodat ik minder  opslagplaats voor oestrogenen heb, én mijn oestrogeen niveau op een gezond peil houden.
Nu heb ik een supplement gevonden dat ervoor zorgt dat oestrogenen op een beter gelijkmatig niveau blijven én dat ze wateroplosbaar worden. Dus als er op een moment toch een piek en dus een teveel aan oestrogenen in het lichaam is, wordt dit niet in vetweefsel geparkeerd, maar kan het overschot makkelijk het lichaam verlaten, omdat het oestrogeen wateroplosbaar is geworden. Dit middel stimuleert ook de werking van de lever, reduceert het risico op borstkanker en helpt om een betere hormoon balans te krijgen.
Het middel dat ik gebruik heet: DIM supplement. De werkzame stof in dit supplement heet Diindolylmethaan en wordt voornamelijk gewonnen uit broccoli en andere kruisbloemige groenten zoals bloemkool, radijs en spruitjes. Als je elke dag voldoende van deze groenten zou willen eten om voldoende Diindolylmethaan binnen te krijgen, zou je ongeveer 500 gram per dag moeten eten.
Best veel dus :))
DIM supplement is niet alleen goed voor vrouwen, ook voor mannen biedt dit middel veel voordelen, het reduceert namelijk ook de kans op prostaatkanker.
Op de website van Kruidje-Gezond kun je uitgebreide informatie lezen over het DIM supplement.

Ik gebruik het DIM supplement nu 6 weken en ik voel me er goed bij. Ik gebruik er een visolie Omega3 supplement bij, dat bevordert namelijk de opname en werking van het DIM supplement.
Het DIM supplement maakt deel uit van een heel plan, maar daar zal ik in een volgend blog meer over vertellen.

Ik wil nog wel even kwijt dat ik heel goed snap dat er geen enkel waterdicht plan is om kanker te bestrijden of te voorkomen en dat het bij iedereen weer anders is en gaat.
Hoe goed je je best ook doet, op wat voor manier dan ook, er is altijd een kans dat je (weer) ziek wordt. En dan is er ook altijd nog dat donderwolkje of achterdeurtje waar je regelmatig mee geconfronteerd wordt,....
Zo was ik zo "lekker bezig" de laatste tijd en dacht ik dat het allemaal wel weer redelijk goed zat in mijn hoofd en lijf, totdat ik dit artikel van Libelle las,.....
Bij zoveel herkenning en gelijkenissen zinkt de moed mij dan in ene weer even heel diep in de schoenen en word ik bruut terug geslingerd naar de schrik en wanhoop van een paar maanden terug.
Laten we hopen dat mijn plan en tactiek zinvol is en sterker als het kwaad 🔮




Volgende borstkanker gerelateerde blog: Gecrasht


Reacties

Anoniem zei…
Veel mensen roepen maar wat...Veel mensen mengen maar wat aan...Hier de officiële richtlijn van het Budwig Instituut..
Het BUDWIG PAPJE
3 eetlepels magere kwark, 2 of 3 eetlepels lijnzaadolie EN een scheutje rauwe melk of biologische room, of geitenmelk.
Deze drie allereerst heel goed mengen, evt. met een mixer, olie moet echt opgenomen worden – als je de melk/room toevoegt zie je een reactie: de samenstelling wordt romiger – de olie beter opgenomen. Dit is de essentiële basis (De “Spread”). (Let op: als je de kom afwast mag er geen vette ring te zien zijn, en het mag ook niet naar olie smaken – als dat wel zo is: beter mengen – dit is belangrijk!)
! Vervolgens:
Een schepje lijnzaad, alleen ongebroken lijnzaad kopen, zelf malen in koffiemolen/ vijzel en meteen er door mengen en eten.

Erbij kan:
Theelepeltje honing (eventueel: kan ook een beetje stevia zijn)
3 eetlepels tarwekiemen
3 eetlepels havermoutvlokken
rood fruit of geraspte appel
Handig om te gebruiken als fruit: Goji-bessen (gedroogd, ze zijn wat hard, je kan ze eventueel weken in een beetje water vantevoren) en gedroogde cranberries. Allebei te koop in natuurvoedingszaken. Verder: aardbeien, bessen, bramen, frambozen – etc. – maar ja, niet makkelijk in de winter…

*De essentie van het Budwig-papje is de kwark/lijnzaadolie/melk-room combinatie.
Als het je te zwaar op de maag is, neem dan alleen dit. De andere bovenstaande ingrediënten zijn opties. Je kan er trouwens ook nog andere zaken door doen, bijv. nootjes (maar geen pinda’s of cashewnoten – daarin zitten schimmels die slecht zijn voor kankerpatiënten).
LET OP: het Budwig-papje moet zoals eerder gezegd onmiddellijk na bereiding worden gegeten!

___________________________________________________________________________________________
Waarschuwing: de meeste vitamines en supplementen die worden gebruikt tegen kanker zijn anti-oxidanten. Deze mogen niet worden genomen samen met het Budwig-papje. Het werkt elkaar falikant tegen. Houd dus altijd minstens 4 uur tussen het Budwig-papje en de vit./ supplementen (4 uur betekent: zowel 4 uur vóór als ná het Budwig-papje).
___________________________________________________________________________________________
Let op: lijnzaadolie nooit verwarmen. Bewaren in de koelkast.

Populaire blogs

Ze zijn er weer!!!

Frelons / Hoornaars

Topverkoper