Napels, de Vesuvius, zigeuners en héél veel stenen

Daags terug uit Napels, maar die vulkaan houdt me nog behoorlijk bezig. Ik heb er inmiddels het nodige over gelezen en gezien en blijf het zeer imposant vinden.
Als je in Napels en omgeving rondloopt, is de Vesuvius bijna constant aanwezig. Overal waar je bent, doemt die reusachtige berg op de achtergrond op. Bij helder weer is 'ie statig hoog en steekt 'ie mooi af tegen de strak blauwe lucht, maar bij wat minder weer, hangen er onheilspellende wolken rond de top en komt ie dreigend over.
de Vesuvius
De bewoners van Napels en omgeving doen het ermee en zien het eigenlijk al niet meer. Zij gaan braaf naar de kerk en bidden zich suf dat de Vesuvius zich nog even gedeisd houdt en de evacuatieplannen lekker in de kast kunnen blijven.
De laatste serieuze uitbarsting van de Vesuvius was in 1944 en in 1983 is er heel veel onrust geweest in het gebied rond de Campi Flegrei, een nog grotere vulkaan die onder water verstopt ligt in een baai ten Westen van Napels. In dit gebied zijn de ongeveer  40.000 bewoners van Pozzuoli en omliggende dorpen, vanwege zware aardbevingen zelfs behoorlijke tijd geëvacueerd geweest.
Tegenwoordig worden de vulkanen zoals de Vesuvius en met name de Campi Flegrei dag en nacht in gaten gehouden. Onlangs is er met een nieuwe theorie gerekend, welke voorspelt dat er rond 2020 een nieuwe uitbarsting zal zijn,.... We zullen het zien!!

Uitzicht op de haven en de Vesuvius

De Vesuvius en de historische plek Pompeï zijn een grote trekpleister voor deze streek en een behoorlijke bron van inkomsten voor het criminele Napels. Iedereen probeert er een graantje van mee te pikken.
De onschuldigen en soms kanslozen verkopen de meest afzichtelijke prullaria en ook de verkopers met zonnebrillen, horloges, sieraden, kunst etc. doen hun uiterste best om de toerist zover te krijgen zijn euro's over te dragen in ruil voor een échte (niet dus) Prada, Gucci of Louis Vuitton.
Eén van de vele straatverkopers
In de reisgidsen en reisblogs word je gewaarschuwd voor zakkenrollers en in de documentaire van Rick Nieman op NPO1 kon je onlangs gewoon een criminele afrekening zien plaatsvinden.
Met al deze wetenschap voelde ik me op sommige plaatsen, zoals in een overvolle trein, dus niet echt lekker op m'n gemak en besloot ik mijn rondje hardlopen in deze stad maar even over te slaan.
Het openbaar vervoer in Napels is top en voor een paar euro's neem je de metro en/of de trein. Soms zijn de stations en treinen erg vol, afhankelijk van je bestemming en het tijdstip waarop je reist.

Op onze eerste dag gingen we, nadat we onze bagage hadden gedropt in het hotel, linea recta door naar het station Garibaldi om vanaf daar de Circumvesuviana trein te pakken naar Ercolano Scavi, van waar we met een pendelbus naar de Vesuvius zouden gaan. We kochten tickets, hadden even moeite met welke trein nu precies te pakken, het spoor en de richting, maar achteraf gezien was het eigenlijk allemaal niet te missen en duidelijk.

De krater van de Vesuvius

In Ercolano hadden we geen andere keus als het nemen van een pendelbus voor 20 euro per persoon, inclusief toegang tot de berg, dát dan weer wel ;) We beleefden een misselijk makend ritje en een half uur later stonden we aan het begin van het voetpad dat de berg opging. In krap 20 minuutjes liepen we naar boven, naar de top. Eenmaal boven kun je ongeveer rond de helft van de krater lopen.
Op 3 plekken staan houten kraampjes waar je geen verwachtingen over moet hebben. Ongeïnteresseerde gidsen, te dure souvenirs en vooral veel rotzooi. Toiletten hadden we gelukkig niet nodig, maar hebben we ook niet kunnen ontdekken.
We moesten binnen anderhalf uur weer terug zijn bij onze pendelbus, dus na heen en weer geslenterd te zijn over de top langs de krater, gingen weer naar beneden, over hetzelfde pad terug.
Het busje kwam keurig op tijd aan en bracht ons nog sneller naar beneden, als dat we naar boven waren gekomen.

Herculaneum in Ercolano
Terug in Ercolano gingen we nog op zoek naar het Herculaneum. Sommigen beweren dat dit nóg mooier is als Pompeï en dat je Pompeï daarom wel kunt overslaan, maar die mening delen wij absoluut niet. We zijn er langs gelopen en konden het geheel van bovenaf aanschouwen. Het is heus wel mooi, maar wij vonden het zeker geen vervanger voor Pompeï en besloten hier geen 18 euro entree per persoon voor neer te willen tellen. Zo van bovenaf was het mooi genoeg en was het hoog tijd om weer de trein te pakken en in Napels een gelegenheid op te zoeken waar we een aperitivo zouden kunnen doen!!

De volgende dag besloten we tijdens het wakker worden dat we die dag naar Pompeï zouden gaan. We wisten al welke metro en trein we moesten hebben, dus als echte "kenners" flitsten we door de gangen en langs de loketten van de stations.
Deze keer was de trein vol!!! Maar dan ook écht vol. Alle zitplaatsen bezet, staande mensen in de gangpaden, en alle balkons nokvol.
Wij deden ondertussen wat de Napolitanen ook deden: Zonnebril op, dicht tegen elkaar aanstaan en verliefd doen, dan laat iedereen je vanzelf met rust ;)

Er zijn 20 stations te passeren voor je bij Pompeï Scavi uitstapt. Toen we nog zo'n 7 à 8 stations te gaan hadden zag ik ze op het perron staan en ik zei tegen mijn Lief: "Ohjee, nu gaat het beginnen,.. Snorren!!"
(dat woord stamt uit onze tijd in Frankrijk omdat zigeuners daar ook wel "moustaches" genoemd worden)
M'n nieuwe vrienden
Met drie man sterk kwamen ze de trein binnen, voorzien van een trekzak, een saxofoon en een tamboerijn annex collecte. Ook hadden ze een versterker bij zich die een soort basisdeuntje afspeelde.  De Napolitanen die op het balkon stonden, zuchtten diep en riepen: "Ah no!!" Zij waren duidelijk niet geamuseerd en hadden geen zin in drukte op deze zaterdagochtend.
Zodra de deuren van de trein sloten begonnen ze een gezellig en aanstekelijk deuntje te spelen, met een stalen gezicht. In stilte genoot ik van dit hele gebeuren.
Als de trein weer een stop maakte keek de man met de accordeon over zijn schouder over het perron om te kijken of hij ergens de conducteur of politie zag, maar ondertussen speelde hij rustig door.
Na het eerste liedje begonnen ze een rustiger liedje (dat ik stiekem filmde) en ging de man met de tamboerijn in het rond om geld op te halen, terwijl de anderen ondertussen rustig het nummertje afmaakten.
Toen ook dat liedje af was en we weer een station verder waren, sprongen ze de trein uit en renden ze naar het volgende balkon van het treinstel en daar deden ze hun trucje nog een keer.
Aangekomen op Pompeï Scavi wisselden ze voor de 3e keer van balkon en kon ik een foto van ze maken. Ik zei ze dat ik het helemaal top had gevonden en breed lachend poseerden ze voor me. Echt, mijn dag was nu al goed!!
(zie ook het filmpje onderaan deze blog!!)

In Pompeï
De rest van de dag hebben we door Pompeï gelopen en ongelooflijk veel gezien. Het was prachtig en mega groot. Blij dat we deze keuze hadden gemaakt, absoluut geen spijt van :) Eigenlijk kun je op 1 dag niet alles bekijken want het gebied is 66 hectare groot, dus je moet keuzes maken. Maar na 6 uur daar rondgelopen te hebben, heb je het wel gehad met al die stenen, mozaïeken, fresco's, pilaren en keien.
Dus,... hoppa, tijd voor de trein terug naar Napoli Garibaldi en op zoek naar onze bar van de vorige dag :) Ook een goede keus.

De derde en tevens laatste dag hebben we in de stad Napels doorgebracht. We hebben eerst wat gebouwen bekeken, langs de boulevard gelopen en door de oude stad geslenterd. Later op de middag hebben we, samen met half Napels, gegeten aan de boulevard, nadat we eerst ruim een half uur in de rij hebben gestaan voor een tafeltje en daarna was het tijd om onze koffers op te halen en ons naar het vliegveld te begeven.
Het was een topweekend!!

Amfi-theater in Pompeï
"Via de Ercolano" in Pompeï

Napoli
Wijnvelden in Pompeï met uitzicht op de Vesuvius

Straatjes in Napels

Langs de boulevard in het avondzonnetje

Ps. Hoewel wij dus absoluut niets crimineels hebben meegemaakt, negatieve ervaringen hebben of ergens slachtoffer van zijn geworden, kan het ook anders,...
Een gewaarschuwd mens telt voor twee, dus bekijk gerust nog even de uitzending over Napels van "Oplichters in het buitenland" met Kees van der Spek en ons nichtje Kim Baart voordat je naar Napels afreist!!

Vond je dit een leuk of interessant verhaal? Wil je mijn blog volgen??!
Schrijf je dan in voor een e-mail abonnement. (Zie de rechterkolom naast dit verhaal)
Je ontvangt dan een mailtje zodra er iets nieuws is geplaatst op deze site.
Ook kun je via de icoontjes hieronder, dit verhaal delen!!