Roken

Ongeveer een kwart van de Franse bevolking rookt en per jaar steken ze zo'n 12 miljard sigaretten op. Het horeca verbod is hier niet met open armen ontvangen en men is blij als het weer "terrasjes weer" is. Ga voor de gein eens een kwartier bij de uitgang van de supermarkt staan en turf hoeveel mensen direct een sigaret opsteken als ze één voet buiten zetten. Het is haast lachwekkend. Op feestjes waar binnen niet gerookt mag worden is het buiten bij de deur meestal gezelliger als binnen, want iedereen staat buiten.
De boete voor het opsteken van een sigaret, waar dit niet is toegestaan, is 63 euro en de prijs van het gemiddelde pakje sigaretten is 6 euro.
Ongeveer 1 op de 5 rokers koopt z'n sigaratten over de grens. In België scheelt het ongeveer één euro per pakje en heb je aan de grens mini Las Vegas achtige dorpjes waar voorheen nooit iemand kwam, maar waar tegenwoordig hele blokken met "sigaretten supermarkten" zijn, speciaal voor de Franse rooktoeristen. In Spanje zijn de sigaretten nog goedkoper, zo'n 2 euro minder duur per pakje.
Frankrijk is er fel op tegen dat de sigarettenverkoop in sommige omliggende Europese landen vrij is en niet zoals in Frankrijk gebonden aan een vergunningsstelsel. Maar aangezien de EU staat voor vrije handel tussen personen en goederen kunnen ze hier niets aan veranderen. De Fransen pleiten dan ook voor een Europees belastingstelsel voor tabak, want nu zijn de verschillen in accijns reuze groot.
Hoewel wij nooit echte rokers zijn geweest, kan ik me er niet heel erg aan storen. Soms, op bepaalde momenten, vind ik de lucht van een sigaret zelfs lekker. Laatst op een feestje heb ik van iemand een haaltje genomen, maar het smaakte me niet. Ik werd er een beetje naar van. Bijkomstig nadeel, je wordt twee keer zo snel dronken als je rookt en drinkt tegelijk, tenminste, ik wel, dus het is maar beter zo.
Toch zijn we onlang begonnen met roken. Het begon als een opwelling. Ik had wat gelezen, ging wat surfen, sprak mijn wensen uit tegen mijn Lief en zo ontstond het.
Het leek mij zo leuk en lekker, het roken van etenswaren.
Mijn Lief pakte het meteen groots aan. Hij vond het gedoe met een soort afgesloten bakblik dat je op je fornuis zet maar kneuterig en ik moest eigenlijk wel toegeven dat dat mij ook niet helemaal trok. Zeker niet nadat ik hier en daar gelezen had dat je huis nog een week naar rook stinkt, nadat je je visje hebt klaargemaakt. Ook een petroleum stelletje buiten, met een omgebouwde braadpan, aluminium folie en chemische turf en molm, was nou niet echt dé oplossing. Terwijl ik nog mijmerde, zocht naar oplossingen en niet al te dure opties, had mijn Lief zijn plan al getrokken.
Een uurtje later was 'ie klaar en had 'ie met behulp van wat oude meuk een geweldige rookton gefabriceerd. Een paar houtblokken, aanmaakhout en de fik erin. Ondertussen dronken wij een apéro en anderhalf uur later toen er alleen nog een smeulende massa over was strooide hij er wat eikenhouten spaanders op, die tussen het haardhout zitten. Het begon geweldig te roken. De kipfilet kon op het rooster, deksel erop en na een half uurtje hadden we heerlijke malse gerookte kip bij de salade!!! Een week later hebben we hetzelfde truukje met verse makreel gedaan. Ook dit resultaat was niet te versmaden, zò lekker. En het leukste, het heeft ons geen euro gekost.





Vond je dit een leuk of interessant verhaal? Wil je mijn blog volgen??! 
Schrijf je dan in voor een e-mail abonnement. (Zie de rechterkolom naast dit verhaal) 
Je ontvangt dan een mailtje zodra er iets nieuws is geplaatst op deze site.
Ook kun je via de icoontjes hieronder, dit verhaal delen!!
Dankjewel 🙋


Reacties

Populaire blogs

Ze zijn er weer!!!

Frelons / Hoornaars

Topverkoper